« Nieuwe klanten. Hoe kom ik er aan?»

Gepubliceerd op 08-02-2020

Nieuwe klanten. Wat werkt het beste? Wat moet ik doen om ze te krijgen?

Zes stappen om meer klanten te krijgen

We schreven al eerder over Zes stappen om meer klanten te krijgen. Als je een bestaand bedrijf hebt, is dit stappenplan veruit de meest effectieve manier om nieuwe klanten aan je bedrijf te binden. Als je het echter lastig vindt om alle 6 de onderdelen ‘in te vullen’, zorg er dan in ieder geval voor dat je bij het werven van nieuwe klanten niet de fout maakt om te beginnen met de stappen die het minst effectief zijn.


Tip
Lees ook de andere tips over klanten werven.

Nieuwe klanten binden

Als je nieuwe klanten aan je bedrijf wil binden, zorg dan:

  1. dat je het probleem van je klant oplost; en
  2. voor goede CEX!

Klantproblemen oplossen

Wat je kennis, kunde en capaciteit als vakidioot ook is, zolang je het probleem van je klant er niet mee oplost wordt een prospect echt geen klant.

Goede CEX

Nee geen seks, maar CEX. Customer EXperience ofwel klantbeleving. Naast het feit dat je voor je klant een probleem moet oplossen (van toegevoegde waarde moet zijn) moet je er voor zorgen dat jij je klant:

  • voldoende aandacht geeft (ook op momenten dat dat niet wordt verwacht);ABCS-600x524.png
  • begrip toont (vooral op momenten dat je dat zelf lastig vind);
  • complimenten geeft (ook al vind je dat zelf overbodig).

Want wanneer je klant een fantastische beleving ervaart doordat je oprecht geïnteresseerd bent, aandachtig luistert naar wat hem/haar bezig houdt en ook nog het probleem oplost, dan blijkt dat het veel gemakkelijker is om een (potentiële) klant te overtuigen.


Tip
Wat werkt dus het beste om klanten te overtuigen? Precies… een goede ‘klantervaring’!

En wat is nu het grote probleem?

We weten het wel, maar de meesten ondernemers doen het niet! De reden: het kost relatief veel tijd en het wordt vaak als ‘spannend’ ervaren. Vaak steken ondernemers veel makkelijker tijd en geld in: het maken van visitekaartjes, het bouwen van de website, het in orde maken van een bedrijfsbrochure, enz. Maar dat zijn vaak randzaken.

Een veel gehoord argument is; ja maar ik wil eerst ‘alles perfect in orde hebben’. Ondernemen is risico durven lopen en vooral doen! Uiteraard wil je goed voor de dag komen en geen fouten maken. Maar als je niet durft te beginnen voordat alles perfect in orde is en vindt dat je geen fouten mag maken, ga dan vooral niet ondernemen. Ondernemen is uitproberen, je hoofd stoten, opnieuw proberen, op je bek gaan, leren en weer aan de slag gaan. Net zolang totdat het lukt. En dat geldt zeker voor het verkrijgen van nieuwe klanten.

Nieuwe klanten met een Bedrijfsadviseur?

Heb je behoefte aan nieuwe klanten? Vind je het spannend om deze uitdaging aan te gaan en heb je daar graag inspiratie en/of hulp bij? Bel +31 85 002 81 63 voor het maken van een afspraak en dan laat ik jou zien hoe ook jouw bedrijf aan nieuwe klanten komt.


 

Afbeelding van Thomas Wolter via Pixabay

download-4-1604322428.jpg