« Faillissement voorkomen. Hoe doe je dat?»

Gepubliceerd op 14-09-2019

Faillissement voorkomen. Hoe doe je dat? Wat je moet doen om dit te voorkomen lees je in het volgende artikel.

Je winst valt terug, de omzet is ingekakt. Die grote klant is afgehaakt en die nieuwe klant heeft toch besloten om met een ander in zee te gaan. En tot overmaat van ramp zijn er een aantal openstaande facturen van klanten nog steeds niet betaald. En volgende week moeten wel de salarissen betaald worden en de week daarop is weer de btw aangifte….

Wanneer je bedrijf in nood verkeert, dan zijn dit herkenbare situaties. Herkenbaar, maar toch is het niet meteen paniek. Maar wanneer moet je gaan ingrijpen en wat moet je dan doen?

Faillissement voorkomen. Op welke signalen moet je letten?

  • er ontstaat een liquiditeitsbehoefte, maar de omzet stijgt eigenlijk niet navenant
  • het gemiddeld aantal dagen dat je crediteuren ‘open’ staan neemt toe (boven de 30 dagen)
  • je hebt een (relatief) groot personeelsverloop
  • ondanks het feit dat je je onverminderd inzet, hebt je het idee dat ‘het’ allemaal tegen zit
  • meer klanten (dan normaal) die je bellen met lastige vragen
  • je hebt het idee dat je steeds meer zelf moet doen

Wat moet je doen om een faillissement te voorkomen?

Het lastigste maar tevens ook belangrijkste om te doen….

1. Schakel hulp in.

Ondanks het schaamtegevoel (je wilt het alleen kunnen en doen) is het belangrijk om een specialist in te schakelen die als ondernemer met je meekijkt. Een (insolventie) advocaat en bedrijfsadviseur zijn specialisten. Zij zijn in staat om je praktisch op weg te helpen. Je wilt immer een faillissement voorkomen. Ga in ieder geval met een 2-tal van dit soort vertrouwenspersonen in gesprek, om een gevoel te krijgen bij deze die je door deze lastige periode heen moet loodsen. Vervolgens kies je een vertrouwenspersoon uit, waarvan jij denkt dat die het beste in staat is om jou te helpen en bij te staan. Het delen van je zorgen met anderen vermindert stress en zorgen ervoor dat je iemand hebt die met een frisse blik naar je situatie kan kijken.

2. Zorg voor een goed zicht op je liquiditeit

Omdat je liquiditeitspositie vaak leidend is voor de aansturing van je bedrijf in dit soort fases, is het cruciaal dat je goed zicht krijgt op je financiën. Hierbij is het dus van belang dat je boekhouding goed is/wordt bijgewerkt.

3. Maak een (financieel) plan van aanpak met je vertrouwenspersoon.

Dat geeft sturing en overzicht. Iets wat cruciaal is in roerige tijden. Het plan van aanpak kan meerdere scenario’s bevatten, maar wanneer je het plan nog moet gaan maken (in je eentje) als het water aan de lippen staat, dan ben je vaak te laat. Het plan kan allerlei zaken omvatten maar bestaat minimaal uit een plan over:

  • hoe je omgaat met je betalingen (aan de belastingdienst, je personeel, je leveranciers)
  • wat je aan wie communiceert (zowel intern als extern)
  • hoe je de ontstane problemen gaat oplossen

4. Begin met de ‘reparaties’ die het snelste je winst verhogen

Kijk kritisch met je adviseur naar de belangrijkste resultaatbepalers van jouw bedrijf. Met andere woorden de maatregelen die het meeste rendement opleveren als je ermee aan de slag gaat.

5. Kijk hoe je kunt samenwerken

Wanneer je (samen met je vertrouwenspersoon) een plan van aanpak hebt gemaakt zorg dan dat je probeert samen te werken met de grootste belanghebbenden (in de praktijk: de bank, de eigenaar van het bedrijfspand, je crediteuren). Bepaal samen met je vertrouwenspersoon met welke partijen je wilt/kunt samenwerken en hoe. Het is nl. van belang dat je op de juiste manier met alle partijen communiceert. Wanneer je op een verkeerde manier communiceert, dan kan het tegen je werken.

Wat moet je zeker NIET doen?

  • verschuldigde belasting ‘vergeten’ te betalen
  • afspraken maken met crediteuren waarvan je niet zeker weet of je ze kunt nakomen
  • smoesjes verzinnen om klanten, (toe)leveranciers, de bank, je accountant, je partner tevreden te houden

Door met bovengenoemde onderdelen aan de slag te gaan kun je vaak een faillissement voorkomen. Hoe eerder je hulp inschakelt, hoe makkelijker (en sneller) het is opgelost. Het maken van een plan, het monitoren en sturen ervan, zoals hierboven beschreven kun je ideaal doen met een Bedrijfsadviseur of business coach die ervaring heeft met het begeleiden van ondernemers. Joosten Organisatie & Participatie maakt gebruik van een beproefde en bewezen adviesmethodiek die leidt tot meer Winst (benieuwd naar MKS tools? klik hier).


Faillissement  voorkomen met een Bedrijfsadviseur

Heb je last van (een of meerdere van) de hierboven genoemde signalen en ben jij op zoek naar iemand die samen met jou een herstelplan maakt, dit monitort en stuurt. En jou door deze moeilijke fase loodst? Doe dit dan met een bedreven bedrijfsadviseur of business coach die ervaring heeft met het begeleiden van ondernemers in dit soort situaties. Ben jij benieuwd of mijn ervaring en bedrevenheid net zo sterk is als jouw koffie? Klik dan hier voor een gratis kennismakingsgesprek.


Joosten Organisatie & Participatie maakt gebruik van een beproefde en bewezen adviesmethodiek die ondernemingen meer winst laat behalen.

download-1-1604411438.jpg