« Kostprijs berekenen? Zo doe je dat!»

Gepubliceerd op 07-09-2019

De kostprijs berekenen. We schreven al eerder het belang van de kostprijs. Maar hoe zat het ook alweer? Hoe reken je de kostprijs ook alweer uit?

De Kostprijs berekenen: een klusje dat aandacht behoeft

De kostprijs is een de belangrijke factoren om je bedrijf te sturen. Het berekenen van je kostprijs is niet direct een moeilijke klus, maar afhankelijk van je bedrijf, wel een klusje dat wat aandacht behoeft. Het is van belang om met enige regelmaat opnieuw je kostprijs vast te stellen, omdat deze door de ontwikkelingen binnen je bedrijf kan variëren.

Dit wist je waarschijnlijk al

Eerst moet je bepalen voor jouw bedrijf of je je kostprijs relateert aan het aantal stuks of liter dat je produceert, of dat je je kostprijs uitdrukt in een uurtarief als je bijvoorbeeld een dienstverlenend bedrijf runt. Dat is wellicht een open deur. Zo berekent een (groot)handelsbedrijf vaak de kostprijs per transactie.


Tip
Mocht je hierover nog twijfelen, raadpleeg dan gerust je boekhouder/accountant of bedrijfsadviseur. Deze moet je snel antwoord kunnen geven op welke eenheid jij je kostprijs kunt baseren.

Kostprijs berekenen? Verschillende methodes!

Om de integrale kostprijs te berekenen, moet je eerst de kosten weten. Er bestaan directe kosten (die aan één specifiek product of dienst toebehoren) en indirecte kosten. Die indirecte kosten moet je over alle producten/diensten verdelen. Daar zijn verschillende methodes voor, zoals de Delingsmethode , de Kostenplaatsmethode  en de ABC methode (Activity Based Costing).

Algemene rekenwijze

  1. Tel alle variabele kosten bij elkaar op.
  2. Daarnaast alle vaste kosten die je voor het betreffende product of de betreffende dienst maakt optellen.
  3. Tel variabele en vaste kosten bij elkaar op.
  4. Deel de totale kosten door de afzet. Dat is de omzet in eenheden (stuks, transacties, uren, liter, kilogram, enz.).

Tip
Reken op basis van de kostprijs eens uit wat je verdiend hebt aan die ene grote order dit jaar. Het zal je verbazen tot welke inzichten (zowel positief als negatief) je komt.

 

Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

download-4-1604412387.jpg