Kostprijs. Wat is het belang er van?»

Gepubliceerd op 16-08-2019

Het belang van de kostprijs… Een ondernemer maakte in 2017 winst en in 2018 verlies. En dat terwijl hij juist in 2018 enorm veel omzet scoorde met een nieuw product. Wat ging er mis? Door de kostprijs opnieuw te berekenen kwam hij er achter.

Wat speelde er in de praktijk?

Verkoopprijs bepaald. Het verschil echter tussen het ene jaar winst draaien en het jaar daarop volgend verlies maken is in de praktijk vaak bijzonder klein. De ondernemer uit ons voorbeeld introduceerde een nieuw product. Op basis van ‘oude’ kostprijsberekeningen had hij eerder de winstmarge bepaald en vervolgens ook de verkoopprijs.

Verkoopsucces werkte extra door. De afname van het nieuwe product nam een enorme vlucht en iedereen was enorm in zijn nopjes. Totdat tijdens de presentatie van de jaarrekening bleek dat het product met verlies werd verkocht waardoor het grote verkoopsucces een negatieve invloed had op de winst.

Ondernemersfout. Als je als ondernemer winst maakt, dan lijkt het vaak niet noodzakelijk om je kostprijs (weer) uit te rekenen. Je maakt immers winst. En als ondernemer wil je vooruit en niet nog tot in de treuren met de rekenmachine aan tafel zitten.

Tip
Het lijkt wellicht onwaarschijnlijk, maar in de praktijk komen bedrijfsadviseurs dit fenomeen erg vaak tegen. Een succesvol nieuw product of nieuwe dienst wordt met veel minder winstmarge of met zelfs verlies in de markt gezet, waardoor de totale winst sterk onder druk komt te staan.

Wat is  ook alweer de kostprijs?

Dit is de prijs die je betaalt om een product of dienst te produceren of te leveren. Dat kan ook inkopen en op voorraad houden zijn. De integrale kostprijs zijn alle kosten gedeeld door het aantal producten: je krijgt dan dus een kostprijs per product. Dan worden álle directe en indirecte kosten in de berekening meegenomen.

Een nog beter beeld geeft het om per product de kosten op een rijtje te zetten en die dan te delen door de productie/afzet van dat specifieke product.


Tip
De kostprijs nauwkeurig berekenen is geen sinecure. Wellicht dat je bedrijfsadviseur, boekhouder en/of accountant je ermee kan helpen of op weg kan helpen.

Het belang om er weer eens naar te kijken

Hernieuwd inzicht. Het opnieuw berekenen van je kostprijs geeft je (weer eens) inzicht in hoe de totale kosten zich verhouden tot het product dat je levert of verkoopt, of de dienst die je aanbiedt. Tevens krijg je ook een beeld bij de marge (winst) die je boekt op (grote) orders.


Tip
Vaak focussen ondernemers zich op het verlagen van de kosten, terwijl het net zo belangrijk (of nog veel belangrijker) is om de kosten dié je maakt te verdisconteren in je kostprijs én dus ook je verkoopprijs.

Wil je weten hoe je ook alweer je kostprijs berekent? Lees dan dit artikel.

 

 

Afbeelding van Andrew Khoroshavin via Pixabay

download-2-1604420069.jpg