Grip op financiën door financieel inzicht

Heb jij financieel inzicht in je bedrijf?

Als dat het geval is dan weet jij vast het antwoord op de volgende vragen uit je hoofd:

  • Wat kost het om je bedrijf een dag open te hebben?
  • Wat is je Kostprijs
  • Wat is je toegevoegde waarde
  • Wat bepaalt de capaciteit van je bedrijf
  • En wat is dan je capaciteit

Wanneer je het antwoord op een (of meer) van deze vragen niet kent, dan ontbreekt het je aan financieel inzicht. En heb je geen inzicht, dan is het lastig om te bepalen hoe je bedrijf financieel moet sturen. Veel ondernemers beginnen dan het bedrijf financieel te sturen op basis van gevoel, of op basis van de stand van de rekening courant, of het saldo op de bank. Weer anderen nemen het dashboard van hun boekhoudprogramma als uitgangspunt voor het financieel sturen van de onderneming. Maar als je het antwoord op de bovenstaande vragen niet weet, dan ontbreekt het je dus aan inzicht en heb je soms het gevoel dat je te weinig grip hebt (ongeacht of het je financieel voor de wind gaat of juist tegen zit).

Ben je bewust van je kosten

Zorg ervoor dat je inzicht krijgt in je kosten. Dat zorgt voor bewustzijn. Is het dan van belang dat je álle kosten post voor post weet te benoemen? Nee natuurlijk niet. Dat is, zeker wanneer je bedrijf een bepaalde omzet heeft, hoegenaamd onmogelijk. Maar het is wel van belang om te weten wat de totale personeelskosten zijn op jaarbasis en wat de overige bedrijfskosten zijn op jaarbasis.

"Om bewustzijn te creëren moet je eerst weten waar je staat".

Ken je Kostprijs

Wanneer heb jij voor het laatst een kostprijsberekening gemaakt? En heb je daar alleen de loonkosten in meegenomen? Zijn de meest recente ontwikkelingen binnen het bedrijf daar wel in opgenomen? Het periodiek maken van een goede kostprijsberekening is essentieel om financieel goed te kunnen blijven presteren. Overigens zou je naast een correcte kostprijsberekening ook eens kunnen kijken wat het kost om je bedrijf een dag 'open' te hebben. Vaak leidt dit soort informatie tot praktisch en tastbaar financieel inzicht, omdat het veel concreter en praktischer is dan bijvoorbeeld: de quickratio, de solvabiliteitsratio en de current ratio die je terug kunt vinden in het jaarrapport van je accountant.

Weet wat je toegevoegde waarde is

Zorg er voor dat je je bewust bent van het feit dat dát hetgeen is waarom een klant zaken met je doet: toegevoegde waarde. Het is dus (ook voor de waarde opbouw van je bedrijf) van belang dat je, in euro's weet wat de toegevoegde waarde is van jóuw bedrijf.

Kom er achter waar je bedrijf toe in staat is

Natuurlijk is het van belang om te weten wat je omzet was vorig jaar. Maar zou het niet fijn zijn als je weet wat je de komende maand kunt verdienen? Of het komende kwartaal? En wat de maximumcapaciteit is van jouw bedrijf? De capaciteit (zowel de potentie als de beperking daarvan) is bepalend voor de doelen die je jezelf (en je bedrijf) kunt stellen. Met andere woorden: het geeft inzicht in of je ambities überhaupt realiseerbaar zijn.

"Om te kunnen ontwikkelen, moet je eerst weten welke groei je door wilt maken".

En hoe nu verder?

Fijn, dat inzicht, maar dan? Hoe behaal je nou meer winst? Wanneer je antwoord kunt geven op de eerder gestelde vragen, dan kun je op de achterkant van een bierviltje je bedrijf financieel aansturen. Mocht je dat, ondanks het feit dat je de antwoorden op de vragen weet, niet lukken, dan kun je uiteraard altijd een bedrijfsadviseur raadplegen om je hier mee op weg te helpen.

"Door jou op financieel inzicht en overzicht te bieden, zorg ik dat je grip krijgt op hoe jij je bedrijf financieel kunt sturen. Grip die er voor zorgt dat je op dit vlak rust krijgt. Rust die je nodig hebt om je op dit vlak geen zorgen te maken, omdat je jouw aandacht en passie wilt gebruiken voor je vak en voor je klanten".

Ontwikkeling leidt tot inspiratie, succes en geluk. Vanuit deze overtuiging help ik ondernemers zich te ontwikkelen. Dat doe ik door een organisatie in balans te brengen op het niveau van visie, missie en strategie. Hoe ik dat doe? Door uitdagingen waar jij als ondernemer mee worstelt, samen met jou aan te pakken. Uitdagingen op het gebied van leiderschap, financiën en sales. Je groeit hierdoor als ondernemer, krijgt meer grip, realiseert een hoger rendement en betere resultaten.

Edwin Joosten is MKS Partner


Logo-MKG-CMYK-partner-van-1024x280.jpg